Alavuden Kehitys - uutiskirje elokuu 2021
Alavuden Kehitys Oy:n uutiskirje elokuu 2021

Hei yrittäjä ja yhteistyökumppani,

työt ovat taas lomakauden jälkeen alkaneet. Toivottavasti jokainen on kesän aikana pystynyt latamaan hyvää energiaa syksyn koitoksiin.

Tässä uutiskirjeessä on jälleen tietoa ajankohtaisista tapahtumista, koulutuksista, kustannustuesta ja tarjoamistamme palveluista yrityksille.

Tulossa on mm. maksutonta koulutusta yrityksen talouden perusteisiin ja Yrittäjän päivää 5.9. juhlistetaan Alavudella uudenlaisella tapahtumalla.

Lukemisen iloa ja hyvää alkavaa syksyä!

Kustannustuen neljäs haku on auki!

Kustannustuen neljännen kierroksen haku on käynnissä ja päättyy 30.9. klo 16.15. Tukikausi on 1.3.-31.5.2021.

Kustannustukea voivat hakea yritykset, joiden liikevaihto on pudonnut maalis-toukokuussa 2021 yli 30 prosenttia koronapandemian vuoksi verrattuna vuoden 2019 vastaavaan ajankohtaan, ja joilla on vaikeuksia selvitä yrityksen pakollisista kuluista.

Kustannustukea voi hakea kun:
- yrityksen oma liikevaihto on alentunut yli 30 % vertailuajankohtaan nähden
- yrityksellä on vähintään 2000 € kustannuksia tukikaudelta
- yrityksellä on y-tunnus
- yritys on merkitty ennakkoperintärekisteriin

Tukea myönnetään yritysten liikevaihdon laskun ja toteutuneiden kustannusten mukaan. Tukea maksetaan vähintään 2 000 euroa, vaikka yrityksen tuki olisi laskennallisesti jäänyt alle kyseisen summan.

Tukea voivat hakea kaikki yritykset toimialasta riippumatta. Myös yksinyrittäjät ja liiketoimintaa harjoittavat säätiöt ja yhdistykset.

Lisätietoja ja linkki hakuun Valtiokonttorin sivuilla:

Jos tarvitset hakuun liittyen henkilökohtaista neuvontaa, ole yhteydessä meihin. Neuvontamme on maksutonta ja luottamuksellista.

• Mauri Haapasaari, yritysasiantuntija, puh. 040 661 3552
• Ulla Koivisto, toimitusjohtaja, puh. 044 550 0974

etunimi.sukunimi@fasadi.com
Lue lisää kustannustuesta

Yrityskauppa NYT! -webinaari

26.8.2021 klo 17-18 - ilmoittautuminen viimeistään TÄNÄÄN!

Onko mielessäsi yrityksen myynti osittain tai kokonaan? Vai etsitkö ostettavaa yritystä? Yrityskauppoja tehdään tällä hetkellä runsaasti ja ostajia on liikkeellä.  

Oma SP tarjoaa maksuttoman ja kaikille avoimen Yrityskauppa NYT!  -webinaarin torstaina 26.8.2021 klo 17-18. 

Voit osallistua etänä tai lähimmässä Oma SP:n konttorissa, jossa mahdollisuus kuulla lisää omistusjärjestelyjen rahoitusmahdollisuuksista.

MBO Partnersin senior advisor Kari Juurakko kertoo yrityskaupan vaiheista käytännössä, Finnveran aluepäällikkö Elina Sipponen Finnveran roolista omistajanvaihdosten rahoituksessa ja Oma Sp:n yrityspankin johtaja Antti Varila pankin tarjoamista yrityskaupan rahoitukseen liittyvistä vaihtoehdoista.

ILMOITTAUDU VIIMEISTÄÄN 20.8.

Yrittäjyyden alkujen tarinoita - Taireteos-esitys Alavuden Siikinniemessä sunnuntaina 5.9.2021
Yrittäjän päivänä sunnuntaina 5.9.2021 Sapsalammin Siikinniemessä järjestetään uudenlainen tapahtuma, jolla halutaan juhlistaa paikallista yrittäjyyttä.

Meillä on täällä paljon sisukkaita, tarmokkaita, taitavia sekä korvaamattomia yrityksiä ja eri alojen lahjakkuuksia, joita on syytä juhlistaa ainakin kerran vuodessa!

Tapahtuma alkaa yrittäjille tarkoitetulla verkostoitumishetkellä klo 15.30.

Pyrkimyksenä on saada eri alojen yrittäjiä samaan tilaan verkostoitumaan ja luomaan uusia yhteistyökuvioita paikallisten iloksi ja hyödyksi.

Klo 18.00 alkaa kaikille tarkoitettu musiikkimonologi TAIRETEOS.

Tervetuloa kauniisti valaistuun Siikinniemeen nauttimaan syysillasta ja ihanasta tarinasta kauniilla musiikilla!

Sapsalammin kyläyhdistys ry myy kahvia sekä pientä purtavaa ennen ja jälkeen esityksen, A-oikeudet.

Varaa lippusi ennakkoon soittamalla tai viestillä
puh. 044 333 0379/ Terhi Sytelä - Sytelä Productions Oy

• Yrittäjille verkostoitumistilaisuus + Taireteos-esitys 25,00 €
• Kaikille tarkoitetun Taireteos-esityksen lippu 15,00 €

Etukäteen varatut liput maksetaan etukäteen tai sovitusti voi maksaa paikan päällä käteisellä tai kortilla.

Lippuja rajattu määrä. Teosta ei suositella alle 12-vuotiaille.


Yhteistyössä Alavuden kaupunki

Ota yrityksesi talouden perusasiat hallintaan!

Maksutonta koulutusta 8.9. alkaen

Ota yrityksesi talouden perusasiat hallintaan!
Yrityksen talousasioiden pohtiminen ja suunnittelu kaiken muun ohella saattaa tuntua ylimääräiseltä ja hankalalta. Vaikka talousasioiden hoitamisen ulkoistaisi, on talouden hallinta ja ymmärtäminen ensiarvoisen tärkeää jokaiselle yrittäjälle. Kun hallitset yrityksen talouden perusteet, osaat tehdä yrityksen menestyksen kannalta oikeita päätöksiä ja suunnitella yrityksen tulevaisuutta paremmin.

Alavuden Kehityksen toteuttama Tieto lisää tulosta -koulutushanke tarjoaa syksyllä maksutonta koulutusta talouden perusteista.

Kokonaisuus alkaa 8.9.2021 ja sisältää yhteensä 7 koulutusiltaa. 

• 8.9. Tuloslaskelman lukutaito
• 15.9. Tuloksenteon eväät
• 22.9. Tuloksenteon eväät
• 29.9. Hinnoittelu, kustannuslaskenta ja budjetointi
• 6.10. Hinnoittelu, kustannuslaskenta ja budjetointi
• 27.10. Rahoitus
• 3.11. Sähköinen taloushallinto

Kouluttajana on Sedu.

Koulutukset toteutetaan koronatilanteen salliessa lähiopetuksena Fasadissa tai vaihtoehtoisesti verkkokoulutuksena ilta-aikaan klo 17 alkaen. Kesto n. 4 h/ ilta.

Osallistujilla voi olla oma kone mukana, mutta se ei ole välttämätöntä.

Koulutukset ovat avoimia ja maksuttomia kaikille Kuusiokuntien alueen yrittäjille, yrittäjiksi aikoville sekä yhdistystoimijoille; vain ilmoittautuminen tarvitaan.

Osallistua voi kaikkiin tai vain osaan koulutuksista oman aikataulun mukaan.

Ilmoittautuneille lähetetään tarkempi tieto järjestelyistä viimeistään vkon 36 alussa. Lisätietoja sivuilta www.fasadi.com/tietolisaatulosta
Ilmoittaudu tästä talouden perusteet koulutuksiin!

Etelä-Pohjanmaan Yritysmarkkinat järjestetään 30.10.2021 Kurikassa

Etelä-Pohjanmaan Yritysmarkkinat
Etelä-Pohjanmaan Yritysmarkkinat kokoaa yhteen yrityksen ostoa tai myyntiä suunnittelevat. Yritysmarkkinoilla on tarjolla hyviä ostokohteita, yritystoimialoina mm. teollisuus, kauppa ja palvelut.

Ostajien ja myyjien lisäksi paikalla on asiantuntijoita ja rahoittajia. Kaikki neuvottelut ovat ehdottoman luottamuksellisia.

Tänä vuonna tapahtuma järjestetään Kurikassa lauantaina 30.10.2021.

Tapahtumaan suunnitellaan kuljetusta Alavudelta. Laita päivämäärä jo kalenteriin ja seuraa tiedotustamme!
Lue lisää Yritysmarkkinoista!

Muista hakea kaupungin kesätyöllistämistuki 31.10. mennessä!

Vuonna 2021 Alavuden kaupunki maksaa 250 € kesätyöllistämistukea työnantajalle, joka työllistää alavutelaisen 16-25 -vuotiaan nuoren (koskee nuoria, jotka syntyneet 1996-2005).

Työnantaja voi olla yritys, yhteisö tai maatila. Kotitaloudelle tuki voidaan maksaa, mikäli työllistää perheen ulkopuolisen nuoren.

Tuki on korkeintaan 50 % nuorelle maksetusta bruttopalkasta.
Työaika oltava vähintään 6 tuntia päivässä ja työllistämisjakso pituus vähintään yksi kuukausi ajalla 1.5.-30.9.2021. Tukea maksetaan kesätöihin, ei vakinaisiin työsuhteisiin.

Tuki maksetaan vain yhdelle työnantajalle nuorta kohti, sitä ensimmäiseksi hakeneelle.

Tukea voi hakea kaupungilta jälkikäteen sähköisellä hakemuksella, joka löytyy kaupungin nettisivuilta www.alavus.fi


Hakemukseen liitetään tosite tai muu todistus maksetusta palkasta ja sivukuluista. Tuen hakuaika 1.6.–31.10.2021.

Paperisia hakulomakkeita saa tarvittaessa kirjastoista, kaupungin neuvonnasta tai Fasadista.

Lisätietoja kaupungin neuvonnasta puh. 06 2525 1000, neuvonta@alavus.fi
Lisätuloja elämyksiä tarjoamalla - Visit Alavus ottaa käyttöön Doerz-alustan

Tule elämysjärjestäjäksi Visit Alavuden elämyssivustolle!

Nyt myös Alavudella on helppoa kenen tahansa lähteä elämystuottajaksi ja tarjota erilaisia ohjelma- ja elämyspalveluita, sillä Visit Alavus on ottanut käyttöön elämyspalveluiden myyntialusta Doerzin.

Alusta kokoaa yhteen paikalliset oppaat ja elämystarjoajat. Sen kautta niin yksittäiset ihmiset kuin myös yritykset ja yhteisöt voivat tarjota elämyspalveluita kiinnostuneille asiakkaille.

Kulunut kesä on ollut ennätyksellinen Suomen matkailussa ja elämysten myynnissä! Paikallisista elämyksistä ja käyntikohteista ovat kiinnostuneita paitsi matkailijat myös lähialueen asukkaat ja mökkiläiset. 

Myös koululaisten syyslomaviikoilla odotetaan olevan elämyksille kysyntää. Lapsiperheet etsivät silloin aktiivisesti tekemistä ja monet tahtovat tehdä varauksensa hyvissä ajoin. Omat elämyksensä ja aikataulut kannattaakin laittaa näkyville jo nyt!

Alavus on täynnä mahdollisuuksia erilaisiin elämyksiin!

•  Tunnetko parhaat lenkkimaastot?
•  Oletko innokas kalastaja?
•  Voisitko sinä, yrityksesi tai harrasteryhmäsi järjestää jooga-, savusauna-, askartelu- tai muun hetken pienelle ryhmälle?
•  Järjestäisitkö sieniretken tai jonkin työpajan?
tai
•  Olisiko opastettu kierros yrityksessäsi elämys?

Vain mielikuvitus on elämysten kehittämisessä rajana. Elämystuottajana toimiminen on mainio tilaisuus hankkia lisätuloja ja jatkaa matkailukautta.

Elämystarjoajaksi lähteminen on täysin maksutonta, ja oman palvelun saa verkkokauppaan jopa muutamassa minuutissa. Kuluja syntyy vain toteutuneesta kaupasta eli pelkästään tuotteen lisääminen alustalle ei maksa mitään. Myyntialustan komissio toteutuneesta kaupasta on palveluntuottajalle vain 10 %.

Neuvomme tarvittaessa myyntialustan käytössä tai muissa käytännön asioissa.



SeAMK Maakuntakorkeakoulun uutisia

– syksy 2021

- Tietoisku teollisuusyritysten palveluliiketoiminnan kehittämisestä -

- Metallin 3D-tulostukseen suunnitteilla hanke -

- Web-ohjelmoinnin koulutusta tulossa -

- Onko yrityksen 5S-projektin käynnistys mielessä? -


Palveluista kasvua teollisuusyritykselle
- tietoisku 23.9.2021 klo 13 – 14 (Teams)

Tavoitteleeko yrityksesi palveluliiketoiminnan kasvua? Mietitkö, miten päästä alkuun palveluiden kehittämisessä?

Onnistuakseen palvelukehityksessä, yritys tarvitsee kiinnostusta kehittämiseen ja tahtoa ryhtyä toimeen. Lisäksi tarvitaan palveluja tukevaa yrityskulttuuria sekä määrätietoisuutta ja sitoutumista. Hyötyä on myös työkaluista ja asiantuntija-avusta: nämä tarjoamme tietoiskuissa, joissa esittelemme kehittämämme palveluliiketoiminnan työkalut yritysten hyödynnettäväksi.

Tule mukaan verkossa järjestettävään tilaisuuteen, joissa saat lisätietoa palveluiden kehittämisestä ja voit halutessasi varata yrityksellesi ajan henkilökohtaiseen sparraukseen. Varaa päivä kalenteristasi ja ilmoittautua voit jo nyt sähköpostitse terhi.ojaniemi@seamk.fi

Tilaisuuden järjestää Palveluliiketoiminta ja alustatalous liiketoiminnan uudistajina teollisissa yrityksissä -hanke yhteistyössä SeAMK Maakuntakorkeakoulun kanssa.

•  •  •  •  •  • 

Kiinnostaako metallin 3D-tulostus? SeAMKissa hankesuunnitelmia aiheesta

Metallien 3D-tulostus (virallisemmin metallien ainetta lisäävä valmistus) on tällä hetkellä paljon kiinnostusta herättävä ja nopeasti kasvava tuotantotekniikan alue. SeAMK Tekniikan yksikössä on suunnitteilla metallin 3D-tulosteen liittyvä hanke. Jos aihe kiinnostaa ja haluat yrityksesi olevan mukana jo hankkeen suunnitteluvaiheessa, ota yhteyttä terhi.ojaniemi@seamk.fi

• • • • • • 

Web-ohjelmoinnin koulutusta tarjolla, aloitus tammikuussa 2022

Web-ohjelmoinnin osaamiskokonaisuus on vahvaa ammattiosaamista tuottava tekniikan alan koulutus. Koulutuksessa perehdytään moderniin web-sovelluskehitykseen sekä ohjelmistotuotannon menetelmiin. Lisäksi voit syventyä tietoturvaan, virtualisointitekniikoihin, IoT:hen sekä tekoälyn sovelluksiin.

Opintokokonaisuus (26-46 opintopistettä) toteutetaan avoimena ammattikorkeakouluopetuksena monimuotoisesti. Koulutus koostuu pakollisista AMK-tasoisista opintojaksoista (26 op), joiden lisäksi opiskelija voi valita ohjelmaan enintään 20 opintopistettä YAMK-tasoisista opintojaksoja. Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti korkeakoulututkinnon (AMK tai yliopisto) suorittaneille.

Lue koulutuksen tarkemmasta sisällöstä ja toteutustavoista https://www.seamk.fi/hakijalle/avoin-amk/osaamiskokonaisuudet/web-ohjelmointi-26-46-op/

Ilmoittautuminen alkaa 1.11.2021.

• • • • • •

Yrityksen 5S-projekti mielessä, mutta tarvitsisit siihen tukea?

LEAN 5S on työn tuottavuuden parantamiseen kehitetty menetelmä, jonka päällimmäinen tavoite on arvoa lisäämättömien toimintojen poisto ja hukan minimointi. Erityisen suosittu LEAN 5S-menetelmä on teollisuuden alalla, mutta sitä voidaan soveltaa kaikilla toimialoilla.

Jos yrityksessänne on tarvetta aloittaa 5S-projekti, mutta projektin askelmerkit ovat hukassa, voit pyytää SeAMKin asiantuntijoilta apua aloittamiseen. Tässä yritysten tukena toimii SeAMK Tekniikan yksikön hallinnoima “Laadulla kilpailukykyisempiä tuotteita ja palveluita PK- ja mikroyrityksissä” -hanke. Ota yhteyttä terhi.ojaniemi@seamk.fi, niin sovitaan kartoituskäynti.

Vuokraa etätyöhuone eTuurista!

Muista etätyöhuoneemme eTuurissa - voit vuokrata vaikka vain päiväksi!


Olisiko etätyöhuone ratkaisu kotona tai mökillä työskentelyn haasteisiin?

Alavuden kaupungilla on vuokrattavissa kaksi etätyöhuonetta Tuurissa sijaitsevassa eTuurin kiinteistössä.

Etätyöhuoneet sijaitsevat eTuurin kiinteistön Taiteilijantien puoleisessa päädyssä. Huoneet ovat valoisia ja rauhallisia. Käytettävissä on myös wc ja keittiötila. Tiloissa on WiFi-yhteys.

Etätyöhuoneen voi vuokrata vaikka vain päiväksi!

Tilat saa joustavasti ja nopealla varoitusajalla käyttöön edulliseen hintaan, vain 10 €/ etätyöpäivä. Mikäli tilantarve on pitkäkestoinen, tilalle neuvotellaan pakettihinta.

Tiedustelut ja varaukset:
Ulla Koivisto, puh. 044 550 0974, ulla.koivisto@fasadi.com

Hyödynnä alueellinen palvelu, jossa työ kohtaa tekijänsä.
Muista hyödyntää paikallinen työnhakupalvelu!

Meklari auttaa tarvittaessa palvelun käytössä ja edistää töiden ja sopivien tekijöiden kohtaamista. 


Piia Korhonen
puh. 050 593 6210
piia.korhonen@fasadi.com


Tarvitsetko yritykselle toimitilaa? Tai onko sinulla vapaana oleva toimitila?

Maksuttoman palvelumme kautta voit ilmoittaa sinulla vapaana olevat vuokrattavat tai myytävät tilat.

Palvelu on tarkoitettu kaikkien toimijoiden, niin yritysten kuin yksityishenkilöiden käyttöön.

Oletko jo ilmoittautunut Alavuden kaupungin pienhankintapalveluun?

Ilmoittamalla yrityksesi tiedot Alavuden kaupungin pienhankintapalveluun varmistat, että saat tiedot kaupungin pienhankinnoista.




Onhan tietosi ajan tasalla Yritys- ja palvelu-hakemistossa?

Voit kirjata perustietojen lisäksi yrityksesi tarjoamat tuotteet ja palvelut. Mukana oleminen ja tietojen päivittäminen on yrittäjälle maksutonta.

Palvelua ylläpitää Alavuden Kehitys Oy.

Sinua ja yritystäsi varten!

Alavuden Kehitys Oy
Yrityskehitys Fasadi

Taitotie 1, 63300 ALAVUS

Puh. +358 (0)6 2525 1711

info@fasadi.com

Osoitelähde: Kuusiokuntien yritys- ja palveluhakemisto
Kotisivut
www.fasadi.com

Facebook




Uutiskirje 9/ 2021
20.8.2021